понеділок, 14 грудня 2015 р.

Інноваційні технології в процесі викладання англійської мови



Якщо вчитель має тільки любов до справи, він буде добрим учителем. Якщо вчитель відчуває тільки любов до учня, як батько, мати, він буде кращим за того вчителя, який прочитав усі книжки, але не відчуває любові ні до справи, ні до учня. Якщо учитель поєднує в собі любов до справи і до учнів, він – досконалий учитель.
                                                                                 Л. Толстой 
На сьогоднішній день , основним завданням сучасної школи є розвиток гармонійно цілісної особистості, де у центрі уваги – учень з його обдарованістю, здібностями, потенційними можливостями, а також створення інноваційного простору. В даний період нашого життя, тобто в умовах розбудови державності, гуманізації та демократизації суспільства, дедалі актуальнішим стає формування інтелектуальної, соціально активної, творчої особистості. 
 Учень – це не посудина, яку потрібно заповнити, учень – це факел, який треба запалити. 
(Стародавня мудрість) 
Дуже люблю дітей. Розумію, що вони — не піддослідні кролики, на яких можна випробовувати неякісну вакцину. Порівнюю вчителя з хірургом, хоч і між цими двома поняттями вбачаю суттєву відмінність. Педагог формує особистість дитини, лікар-хірург дбає про здоров'я. Це за умови, коли вони — справжні професіонали. А коли ні?! Один хибний крок — і дитина стає калікою. От тільки хірург калічить тіло, а вчитель — душу. 
Отже, зрозуміло, що кожний учитель усвідомлює, що він має справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, - з людиною. Від нас, вчителів, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров'я, розум, характер, воля, громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя.
Інноваційне середовище –педагогічно доцільно організований простір життєдіяльності, який сприяє розвитку інноваційного ресурсу особистості; інтегрований засіб накопичення і реалізації інноваційного потенціалу освітнього закладу. 
Адже нині, кожен учитель повинен намагатися організовувати інноваційний процес під час навчальної діяльності таким чином, щоб створити сприятливе навчальне середовище, в якому теорія і практика учнів засвоювалась одночасно. 
Відомо, що інноваційний процес – це комплексна діяльність по створенню, освоєнню, використанню та розповсюдженню нововведень. 
Для того, щоб викликати інтерес в учнів до вивчення іноземної мови, ми, вчителі англійської мови, повинні шукати нові, цікаві і результативні форми і методи
навчання.Ми розуміємо, що підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу. Під терміном "методи навчання” розуміється, упорядковані способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, спрямовані на розв’язання навчально-виховних завдань. 
Під час навчання потрібно використовувати такі методи, при яких: 
• в учнів виникає бажання до творчої, результативної роботи; 
• учні стають активними, розкутими, намагаються досягти успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.
Відомо, що одним з основних методичних інновацій є інтерактивні методи навчання. Слово "інтерактив” прийшло до нас із англійської мови "interаct”. "Inter” – це "взаємний”, "act” – діяти. Інтерактивне навчання – це навчання основане на діалогічному мовленні, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня, при цьому вони - рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання і не відчувається домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. В таких умовах, учні швидше привчаються бути демократичними, сміливо спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати обґрунтовані самостійні рішення. 
Мета інтерактивного навчання – створювання комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес. 
Потрібно пам’ятати, що суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес повинен бути постійно наповнений активною взаємодією всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо - навчанні: вчитель – учень, учень – учень. 
Технологія інтерактивного навчання — така організація навчального процесу, за якої неможлива відмова від участі у процесі пізнання: 
 кожен учень має конкретне завдання, за виконання якого відчуває власну відповідальність і повинен перед всіма відзвітувати;
 якість виконання поставленого перед групою завдання, залежить від діяльності
кожного учня. 
Технологію від методики відрізняють два «принципових» моменти: 
• гарантія кінцевого результату; 
• проектування майбутнього навчального процесу. 
Педагогічна технологія — набір процедур, які поновлюють професійну діяльність учителя й гарантують кінцевий запланований результат. 
На мою думку, мета сучасної школи полягає в тому, щоб виховувати дитину, яка вміє самостійно та творчо працювати і жити. 
Плідними виявились у моїй роботі такі види діяльності : 
 інтелектуальні
ігри  
 лінгвістичні казки
 диференційне навчання
 інтегровані завдання, уроки
 мовленнєві ігри
 інтерактивні методи. 
А саме: 
1.’’Морський бій”
 Крок 1. Визначте ключове слово теми уроку. 
 Крок 2. Зашифруйте його за допомогою цифр і букв.
 Крок 3. Попросіть дітей розшифрувати й оголосити тему уроку.
2. "Мозковий штурм” 
(робота в групах або фронтально зі всім класом) 
 Крок 1. Поділіть дітей на групи по 5-7 осіб. 
 Крок 2. Чітко визначте проблему або тему для «Мозкового штурму».
 Крок 3. Працюйте в колі. 
 Крок 4. Оберіть головуючого (спікера групи), який веде обговорення і заохочує появу нових ідей. Головуючий повинен заохочувати кількість,
а не якість ідей. 
 Крок 5. Дайте дітям час на роздуми для того, щоб збільшити появу нових ідей. 
 Крок 6. Дотримуйтесь правил «Мозкового штурму». 
• Жодної критики. 
• Запозичення інших ідей є нормальним явищем. 
• Велика кількість ідей бажана. 
• Оцінка приходить пізніше. 
• Крок 7. Діліться ідеями циклічно.
3.Діаграма Вена 
Крок 1. Об’єднайте учнів в пари і дайте завдання. 
Крок 2. Попросіть дітей проаналізувати отриману інформацію і заповнити діаграму Вена. 
Крок 3. Для цього діти будують два або більше великих кола, які частково накладаються одне на одного так, що посередині утворюється спільний простір. 
Крок 4. Діти заповнюють дві частини кола, відведені для протиставляння ідей. 
Крок 5. У центральному секторі записуються спільні ознаки для обох елементів.
4.Мікрофон 
Крок 1. Попросіть дітей висловити мету уроку: «Сьогоднішній урок навчить мене...». 
Крок 2. Запропонуйте дітям якийсь предмет, який буде виконувати роль «уявного» мікрофона. 
Крок 3. Надавайте слово тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон. 
Крок 4. Запропонуйте учням говорити швидко й лаконічно. 
Крок 5. Не коментуйте та не оцінюйте подані відповіді. 
Крок 6. Прикріпіть на дошку аркуш паперу з конкретними очікуваними результатами. 

5.Абетковий суп 
Крок 1. Розрізати абетку чи взяти картки зі звуками. 
Крок 2. Кожен учень витягує з кошика по літері чи звуку та придумує підсумкове речення на тему, яке починається з цієї літери, або з цього звука.
6.”Мозкова атака”- карусель 
Крок 1. Оберіть тему, яку можна розбити на підтеми чи підгрупи запитань. 
Крок 2. Напишіть кожне питання або підтему на окремому аркуші. 
Крок 3. Розділіть учнів на групи по 4—5 осіб. 
Крок 4. Роздайте кожній групі по таблиці. 
Крок 5. Оберіть, хто буде записувати ідеї (секретар), та роздайте їм кольорові маркери. 
Крок 6. Вкажіть час, за який потрібно дати відповідь на запитання. 
Крок 7. Кожна група передає свої таблиці по колу. 
Крок 8. Продовжуйте вправу доти, доки кожна група не дасть відповіді на всі запитання. 
Крок 9. Кожна група закінчує свій рух на таблиці, з якої почала. 
Крок 10. Вивчити таблиці і звернути увагу на те, що було додано іншими групами.

7.”Асоціативний кущ” 
Крок 1. Визначається одним словом тема, над якою буде проводитись робота. 
Крок 2. Учні повинні згадати все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова. 
Крок 3. Вчитель дає опорні слова – підказки у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається» за допомогою відповідей учнів. 
Даний метод універсальний, бо збагачує словниковий запас учнів на будь-якому етапі уроку.
З певністю, я можу стверджувати те, що як саме з перших уроків вчитель зацікавить учнів до вивчення англійської мови і сприятиме всебічному розвитку дитини , такий і буде його кінцевий результат. І якщо він не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина, назавжди залишиться глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і відкриття чогось нового і невідомого під час уроків англійської мови. Зі свого досвіду, можу твердо стверджувати, що процес навчання – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної участі в цьому процесі. 
Вчитель досягне успіху лише тоді на своїх уроках, коли зрозуміє, що дітям подобається все нове і цікаве. Ми, вчителі, повинні пам’ятати, що одна й та сама модель проведення уроків, не дає можливості дітям розкрити себе повністю, зупиняє розвиток творчого потенціалу навчання.


Конспект уроку у 3 класі на тему "Їжа. Напої"

МЕТА: удосконалити навички вживання  вивченої лексики; розвивати діалогічне мовлення, уміння відповідати на запитання, підтримувати бесіду; розвивати пам’ять, увагу, уяву та фонематичний слух учнів; виховувати інтерес до вивчення іноземної мови.
   ОБЛАДНАННЯ:предметні малюнки до теми уроку, печиво у вазочці, фартушки для офіціантів, м’які іграшки.
            ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. THE BEGINNING OF THE LESSON
1. Greetings
Hello! How are you today?
I am fine, thank you!
2.Poem ( together)
Hearts like doors will open with ease
To very, very little keys,
And don’t forget that two of these
Are: I thank you and If you please.
II. THE MAIN PART OF THE LESSON
1.     Tongue exercises
[ h-h-h, v-v-v, w-w-w, g-g-g-good]
2.     Revising words ( teachers shows flashcards, children make up sentences).
a)     Food: bread, cheese, cake, sausage, ham, buns, sandwich, sugar, salt, pepper, butter, chocolate, jam, meat, biscuit, fish, salad, soup, cereal, honey, candy, egg, ice-cream, jelly, cream.
b)    Drinks: cola, tea, coffee, lemonade, milk, juice.
I eat ...... and drink ....... for dinner.
3.     Game “ In the cafe”
Waiter. Good afternoon!
Customers. Good afternoon!
Waiter. What would you like to eat?
Customer 1. Some pizza, please.
Waiter. OK, and you?
Customer 2. Some salad, please.
Waiter. What would you like to drink?
Customer 1. A cup of coffee, please.
Customer 2. A glass of  milk, please.
Waiter. Just a moment, please. Here you are.
4.     Poem “ I like”
I like bread and jam.
I like milk and cakes.
I like cheese and ham.
I like plums and grapes.
5.     Game “ Do you like?”
P 1. Do you like .....?
P 2. Yes, I do. I like.....
P 3 . No, I don’t. I don’t like.....
6.     Song “ Fish is good”.
Fish is good, fish is very good.
Fish is good, very, very good!
I like this fish!
Chicken is good, chicken is very good.
Chicken is very, very, very good!
I like chicken!
7.     Favourite food ( pupils speak about favourite food, they have drawings with it0
Chocolate is good. Chocolate is tasty. I like chocolate.
8.     Game “ I like coffee”
·        poem 1 ( together)
One, two, three, let me see
Who likes coffee and who likes tea?
·        poem 2 ( individually)
I like coffee, I like tea
I want .... to come with me.
·        poem 3 ( together)
One, two, three, now I see:
You like coffee and you like tea.
9.     Poem “Buns” : Buns for coffee, buns for tea.
     One for you and one for me!
10.                       Game “ Who stole the cookie?”
Teacher. Who stole the cookie from the cookie-jar? You stole the cookie!
Pupil. Who, me?
Teacher. Yes, you!
Pupil. Not me!
Teacher. Then who?
Pupil. A mouse stole the cookie!
III. THE END OF THE LESSON

Teacher. Today, children, you did your best. These are prizes for you. ( Gives cookies to children). Good bye. See you soon. Bye, bye! 

Конспект уроку-гри "Step by step"

МЕТА: активізувати лексичний запас учнів і практикувати використання лексики; удосконалювати основні навички й уміння учнів ( читання, аудіювання, письмо, говоріння); розвивати творчу уяву учнів, їхнє мислення шляхом розв'язання поставлених цілей; зацікавити дітей у вивченні іноземної мови; виховувати упевненість у собі, почуття взаємодопомоги, відповідальність; навчати культурі спілкування.
ОБЛАДНАННЯ: табло, жетони, аркуші паперу, призи, пісня .

         ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ПОЧАТОК УРОКУ.
1. Привітання .
Учні вітаються з вчителем за допомогою вірша «Good morning».
1.     Повідомлення теми та мети уроку.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
At today’s lesson we have an interesting game-contest “ Step by step”. We’ll recollect the words, play  different games and we’ll have a winner-team at the end of the game. Our game will be very exciting if we try to do our best.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.
1.     Правила гри : у грі беруть участь 2 команди. Члени кожної команди заздалегідь обирають собі назву й девіз, виготовляють емблему. На уроці присутні гостя – дівчинка Пеппі, яка розмовлятиме з капітанами у 3 раунді й допомагає вчителю під час гри. Гра складається із 7 раундів. Кожен раунд приносить команді певну кількість балів. Найбільша кількість балів у підсумку – перемога. Відзначаються і найкращі гравці.
2.     Гра
1 round “ Greeting”.
Учні називають свою команду та презентують емблему і девіз. Бали :  назва - 2, емблема – 3, девіз -5.
 2 roundRiddles”.
За кожну правильну відповідь на питання – 1 бал.
1.     I can tell you all the day: time to sleep and time to play.
2.     I don’t know the ABC but I’m writing as you see.
3.     What man cannot live inside the house?
4.     What year lasts one day?
5.     I am tall and green, I live in the wood.
6.     It gives us milk and butter. It likes grass.
7.     It has no legs but I can play and jump,
8.     Which month of the year is the shortest?
9.     When it is dirty, it is white. When it is clean, it is black or brown.
10.                      I’m black and red, and blue, i draw a picture for you.
3 roundOdd one out
Учні за одну хвилину повинні знайти зайве слово в кожному рядку. Загальна кількість рядків – 9. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
DOG
BUTTERFLY
CAT
COW
TIGER
LEOPARD
LION
FISH
TRAIN
BUS
TREE
CAR
GREEN
RED
YELLOW
ROUND
HOT
FIFTY
ELEVEN
SEVEN
PEN
PENCIL
BED
BOOK
DOCTOR
EYE
MOUTH
NOSE
TABLE
BIKE
CHAIR
SOFA
DOLL
CAKE
BREAD
CHEESE

4 roundQuestiongame
Капітани команд по черзі відповідають на запитання гості. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
What is your name? How old are you? Where are you from? Do you speak English? What is the name of your best friend? Do you help your mother?
5 round “ Just like this”
Пеппі проводить фізкультхвилинку. Гравці виконують команди із заплющеними очима. За краще виконання команда отримує 5 балів.
6 roundLook at me
I’m a horse! I’m a horse!
And I can jump, of course!
Look at me! Look at me!
And I can jump like that!
Look at me! Look at me!
I’m a fish! I’m a fish!
And I can swim, splish splish!
Look at me! Look at me!
I’m a chimp! I’m a chimp!
And I can climb and swing!
Look at me! Look at me!
7 round  Quiz-Game “ Our world”
Учні письмово відповідають на запитання. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1.Name 5 colours.
2. Name 5 things in the classroom.
3. Name 5 things in the room.
4. Name 5 things on your desk.
5. Name 5 things you can eat.
6. Name 5 things you can drink.
7. Name 5 days of the week.
8. Name 5 months of the year.
ІІІ. ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА УРОКУ.
Визначаються переможці гри залежно від кількості набраних балів.