середа, 20 березня 2024 р.

Контрольна робота за тему " Безсполучникове складне речення" 9 клас

 

      ВАРІАНТ 1

1.     У реченні Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, Між ярами над ставами верби зеленіють смислові відношення:

А) послідовності;  Б) одночасності;  В) часу;  Г) порівняння.

    2. Позначте складне безсполучникове речення:

          А) Співає Маланці колос, сміється луна ранніми росами, дзвоном коси, кличуть городи синім сочистим листом.

          Б) Котились низом ниви, стелились горбами, повні, свіжі, багаті, та все чужі.

          В) Мене спиняє  біла піна гречок, запашна, легка, наче збита крилами бджіл.

          Г) Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом.

3. Вказати безсполучникове речення, у котрому слід вжити двокрапку:

          А) Багато відтоді води спливло зміни у світі сталися грандіозні епоха народила тисячі й тисячі нових понять  нових слів....

          Б) На старих лосів-самців рись рідко наважується нападати вони можуть скинути її на землю й затоптати.

          В) Сурми зазоріли коні одуріли заступили сонце половецькі стріли.

          Г) Голубими очима вдивляється в небо дитя голубими дорогами одпливає , одходить життя.

4. Записати речення, розставивши пропущені розділові знаки. Вказати тип смислових відношень між частинами кожного із речень.

          Вони не згинули вони живуть і нині.

          Промінь стрибнув на полянку просто до звинених квіток пташки заспівали комашня заметушилась ліс загомонів природа знову віджила.

          Васі аплодували вірш схвилював був він такий доречний.

          Тепер я заспокоююсь значить, сонце не може загубити своїх ключів вічно їх носить десь на шиї або ув’язує на руці.

5.Утворити із поданих простих речень безсполучникові складні. Розставити потрібні  розділові знаки.

          1. Шумливі вдень верховіття затихають. Темніє і небо.

          2. З близького згустка пшениці пурхнув жайворонок. Марія здригнулась.

          3. Жито порадувало людей. Сорок гектарів в Дубині дали по вісімнадцять центнерів з гектара.

          4. На поле набігла тінь. Ділянка темніє.

6. Придумати і записати за поданими схемами і смисловими зв’язками безсполучникові складні речення:

          1.           ] , [           ] ( одночасність дій).

          2. [      ] : [      ]  ( пояснення).

          3. [     [      ] , [      ]  ( послідовність дій).

7. Виконати синтаксичний розбір поданих безсполучникових складних речень.

          Засвистали козаченьки в похід з полуночі, заплакала Марусенька свої ясні очі.

          Все кориться моїй міцній владі: темний гай вже забув зимування сумне  і красує в зимовім наряді.

8.Скласти й записати твір-мініатюру на тему « Ліс навесні», ввівши до тексту безсполучникові складні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВАРІАНТ 2

1.     У реченні Гості пливуть на вербових човнах, хвиля хвилю з-за Десни доганяє, часті думи з далекого теплого краю везуть мені  смислові відношення:

А) послідовності;

Б) одночасності;

В) часу;

Г) порівняння.

    2. Позначте складне безсполучникове речення:

          А) Приїхали до лісу – зійшло сонце.

          Б) Котились тумани по полю, котились і понад рікою, стелились і попід гору.

          В) Мама одягла святкову сорочку, підперезалась гарним фартухом і повільно почала вимішувати тісто на хліб.

          Г) Моя любов чолом сягала неба, а Гриць ходив ногами по землі.

3. Вказати безсполучникове речення, у котрому слід вжити двокрапку:

          А) Картина повстає зібрався гурточок провадить речі, і гука, й співа, на клавішах твоїх швидкий, гучний таночок чиясь весела виграва рука.

          Б) За добро добром спіши воздати мудрість завжди доброю була.

          В) Весело грала музика веселий гомін та старовинні весільні пісні не вщухали.

          Г) Козаки залюбки слухали їхні співи та оповідання танцювали під дзвінкоголосі кобзи де-не-де гула вже земля від дрібного тупотіння ніг вихором мчали по колу танцюристи пускаючи по вітру чуприни віддираючи веселого буйного гопака.

4. Записати речення, розставивши пропущені розділові знаки. Вказати тип смислових відношень між частинами кожного із речень.

          Забудеш рідний край тобі твій корінь всохне.

         Шумить сосновий ліс довкола телевізійні антени по хатах виловлюють із простору ту зелену душу сосен.

          Бачу здалека хвиля іскриста грає вільно по синьому морю.

          Поміж дерев перепурхували з гілки на гілку зеленобокі синички, весело поцівкували молодь ганялась за старими, вимагаючи подачки самостійно ще не навчилась здобувати собі харч.

5.Утворити із поданих простих речень безсполучникові складні. Розставити потрібні  розділові знаки.

          1. Із вирію вертали журавлі. Було чути музику пташину.

          2. Надійшла весна-красуня. В садах завирувала біла заметіль.

          3. Лунає в діброві пісня солов’їна. У полі – ні звуку.

          4. Світлий день встає над рідним краєм. Земля прокидається від сну.

6. Придумати і записати за поданими схемами і смисловими зв’язками безсполучникові складні речення:

          1.           ] , [           ] ( послідовність дій).

          2. [      ] : [      ]  ( причина).

          3. [      -  [      ]   (час).

7. Виконати синтаксичний розбір поданих безсполучникових складних речень.

          На землю вже тихий вечір спадає; з високого неба вже місяць сіяє; затихла і пташка,  людська розмова мовчить, не шепоче зелена діброва.

          За роки війни стойбище розруйнувалось, перетворилось в пустирище: кошари порозтягувано, землянки порозвалювались.

8.Скласти й записати твір-мініатюру на тему « Зимовий сад», ввівши до тексту безсполучникові складні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ВАРІАНТ 3

1.     У реченні  Дрібним листом зашелестіла груша: дмухнув свіжий вітерець із сусіднього саду смислові відношення:

А) послідовності;

Б) одночасності;

В) причини;

Г) порівняння.

    2. Позначте складне безсполучникове речення:

          А) Мова народу – кращий, що ніколи не в’яне й вічно знову розпускається, цвіт усього його духовного життя, яке починається далеко за межами історії..

          Б) Заходило сонце, у вузеньких вуличках стояла червона курява, в садках варилась на триніжках вечеря, гупали об землю спілі яблука.

          В) Осінь пензлем Левітана доторкнулась до садів, позолотила листя й помандрувала далі на захід.

          Г) Вона не тільки виявляє собою життєвість народу, а є якраз саме цим життям.

3. Вказати безсполучникове речення, у котрому слід вжити тире:

          А) Промчався вершник по німій Полтаві у серці міста громом віддалось.

          Б) Вогненна зірка в небі пролітала сичі кричали , вісники біди.

          В)Летять з гори санки і гринджолята в очах мигтять занесені тини.

          Г) Вже осінь тиха ходить берегами на вербах трусить листячко руде..

4. Записати речення, розставивши пропущені розділові знаки. Вказати тип смислових відношень між частинами кожного із речень.

          Ліс обняв тихим шелестом листя, лопотінням спілих кисличок зарябіли увіччю мережива тіней.

          Станеться так надвечір прийдуть на бойовище чехи і чешки з довколишніх сіл, знайдуть братську могилу загиблих, ретельно обкладуть її червоними маками.

         Прийшло до мене втомлене поліття і роздуми достиглі принесло хвилина щастя варта півстоліття, хвилина горя варта півжиття.

         Плине білий човник вітер ледве дише ледве повіває вітер на ріці.

 

5.Утворити із поданих простих речень безсполучникові складні. Розставити потрібні  розділові знаки.

          1. Поети йдуть за горизонт. Поезія зостається віч-на-віч з вічністю.

          2. Шуміла білокора тополя. Пружний вітер лопотів крильми над сивою головою.

          3. Сонце сіло. Хмари над морем потемніли.

          4.До самого ранку світилось у нас в хаті. За вікном завивала буря.

6. Придумати і записати за поданими схемами і смисловими зв’язками безсполучникові складні речення:

          1.           ] -  [           ] ( наслідок).

          2. [      ] : [      ]  ( доповнення).

          3. [     [      ]  ( умова).

7. Виконати синтаксичний розбір поданих безсполучникових складних речень.

          Заходило сонце, від річки повіяло прохолодою; свіжий струмінь обдав лиця, роздував рукави, проникав за сорочку.

         Твій гордий подвиг не принизять жорна – вони лиш возвеличують тебе.

8.Скласти й записати твір-мініатюру на тему « Осіння позолота рідного краю», ввівши до тексту безсполучникові складні речення.

 

                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

   ВАРІАНТ 4

1.     У реченні  Мріють крилами з туману лебеді рожеві, сиплють ночі у лимани зорі сургучеві смислові відношення:

А) послідовності;

Б) одночасності;

В) часу;

Г) порівняння.

    2. Позначте складне безсполучникове речення:

          А)  Літній вечір бринить піснями, лине понад річкою, аж до самого синього моря...

          Б) Пройдуть зливи, замовкнуть грози, задрімають вітри на ланах.

          В) Коли ідеш удвох, то дорога коротша.

          Г) Гнат, тонкий, жилавий юнак, пильно стежить за складною грамотою.

3. Вказати безсполучникове речення, у котрому слід вжити крапку з комою:

          А) Багато відтоді води спливло зміни у світі сталися грандіозні епоха народила тисячі й тисячі нових понять  нових слів....

          Б) Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі промінь морями заллє золотий річку, і верби, і кручі.

          В) Сурми зазоріли коні одуріли заступили сонце половецькі стріли.

          Г) Голубими очима вдивляється в небо дитя голубими дорогами одпливає , одходить життя.

4. Записати речення, розставивши пропущені розділові знаки. Вказати тип смислових відношень між частинами кожного із речень.

         Бачив я у Миколи в зіницях синім полум’ям радість цвіла.

         Добра не жди, не жди сподіваної волі вона заснула...

         Навкруги невеликого острівця поріс напівкола густий очерет широке пишне верховіття вершків його з’єднувалось в суцільний розкішний килим з гарними китицями та оксамитовими циліндрами.

         Ранок був ясний і морозний сахарний сніг рипів під ногами.

5.Утворити із поданих простих речень безсполучникові складні. Розставити потрібні  розділові знаки. Накреслити схеми речень.

          1. Дихає вітерець. Линуть пахощі.

          2. На поле набігла тінь. Ділянка темніє. Дихнув вітерець прісним холодком. Знову сонце.

          3. Східний край неба зсинівся густіше. Побрели з лугу череди.

          4. До живих звертаюсь я. Будьте завжди достойні тих, що стали легендою.

6. Придумати і записати за поданими схемами і смисловими зв’язками безсполучникові складні речення:

          1.           ] -  [           ] ( порівняння).

          2. [      ] : [      ]  ( пояснення).

          3. [     [      ]  ( послідовність ).

7. Виконати синтаксичний розбір поданих безсполучникових складних речень.

          Літній вечір бринить піснями, ясно сяють зорі, п’янко пахнуть квітники, городи.

Не бійся ти осіннього вогню: ми будем листя жар у пригорщі збирати.

8.Скласти й записати твір-мініатюру на тему « Краса літнього ранку», ввівши до тексту безсполучникові складні речення.