середа, 8 лютого 2017 р.

Матеріали для підсумкового уроку з теми "Безсполучникове складне речення"

Тестові завдання
1.      Вказати БСР
А) А степ темніє, поступово гасне...
Б) Лози, висип, кручі, ліс – усе блищить і сяє на сонці.
В) В долині зажовтіла кульбабка, сірі котики обліпили кущі верболозу.
Г) Все зникло, наче в казці: місто, гори, поле, гай.
      2.Знайти БСР з однорідними частинами:
            А) Просив тебе, повчав тебе давно: не смій губити часу дорогого.
            Б) Ти посадиш дерево – знадобиться у віках.
            В) На сонці ясени горять , спадають ягоди з шовковиць.
            Г) Танцюють зорі – на мороз показують.
     3. Яке БСР виражає послідовність явищ?
            А) Хмари почали танути у голій висі неба, зблиснуло сонце.
            Б) Море грає, море сміється і плаче водночас.
            В) Знову насупилось небо, в хмарах потонули зорі.
    4. Вказати БСР зі значенням пояснення.
            А) Дитинству все казковим видається – не збіднюйте ж душі його красу!
            Б) Бери до серця і затям : душа творця не переквітне.
            В) Не вчи плавати щуку : щука знає всю науку.
            Г) Не бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля.
    5. Вказати БСР зі значенням причини.
            А) Осінь пензлем Левітана доторкнулася садів – жовтим , золотим, багряним лист заграв, затріпотів.
            Б) Іноді в повітрі шуміли пташині крила: то пролітав ворон, а, може, летюча миша.
            В) Умовк козак , сумуючи : щось руки не грають.
            Г) Сон дивний мені приснився : виросли крила у мене – дужі, широкії крила.
   6. Вказати БСР зі значенням наслідку.
            А) Як заздрю я тій хмарці білій : вона пливе у далечінь.
            Б) За добро добром спіши воздати – мудрість завжди доброю була.
            В) Метушня слабким притаманна, безголосим властивий галас.

  *  Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
1 А Сталось диво тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував.
Б Мову зневажили корінь всиха.
В Буде сонце в зеніті квітнуть буде небо, як цвіт, голубіть.
Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні…
Д І мріється з маленького дитяти з літами виросте палкий співець.
Е Не полишай хоч ти мене ніколи без тебе, рідне слово, пропаду.

 1 [умова] — [ ].
2 [ ]: [причина].
3 [ ]: [пояснення].
4 [ ], [ ].
одночасність
5 [ ]; [ ].
одночасність


 * Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь.
Б Збирай, як діамант, ті слова твого народу в них душа жива.
В Літає радість щастя світить Дзвенять пташки в садах рясних Сміються знову трави, квіти…
Г Минули навіки дні чорних негод
живе Україна!
Д Усе збагнуть нічого не збагнуть
в тобі, велика українська мово.
Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась…

1 [ ], [ ], [ ].
одночасність
2 [ ] — [наслідок].
3 [ ]: [пояснення].
4 [ ] — [ ].
з іставлення
5 [ ]: [причина].
6 [ ]; [ ].
одночасність