ВАРІАНТ 1
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише
одна правильна. Виберіть правильну відповідь.
1. Усі подані словосполучення е іменниковими в рядку:
A) доброта перемагає, схожий на батька, хтось із них;
Б) берег річки, осіння прохолода, батьківська хата;
B) розмовляти про справи, один із багатьох, німе запитання;
Г) брат з сестрою, уміння працювати, міцніший за сталь.
1. Усі подані словосполучення е іменниковими в рядку:
A) доброта перемагає, схожий на батька, хтось із них;
Б) берег річки, осіння прохолода, батьківська хата;
B) розмовляти про справи, один із багатьох, німе запитання;
Г) брат з сестрою, уміння працювати, міцніший за сталь.
2. Односкладним є речення в рядку:
A) Мене сьогодні голуб розбудив (Л. Костенко).
Б) Черешні тут росли високі й розкішні (О. Гончар).
B) Треба бути щедрим і вимогливим до себе (О.Довженко).
Г) Під вікнами насадила Ганна бузку, любистку, півників та півонії (І. Нечуй-Левицький).
A) Мене сьогодні голуб розбудив (Л. Костенко).
Б) Черешні тут росли високі й розкішні (О. Гончар).
B) Треба бути щедрим і вимогливим до себе (О.Довженко).
Г) Під вікнами насадила Ганна бузку, любистку, півників та півонії (І. Нечуй-Левицький).
3. Непоширеним є речення в рядку:
A) Хліб і рушник – одвічні людські символи (В. Скуратівський).
Б) Хмельницький був іншої думки (П. Панч).
B) На південь стікає зоряна імла Чумацького Шляху (М. Стельмах).
Г) Між коморою та будиночком ворота й хвіртка (О.Довженко).
A) Хліб і рушник – одвічні людські символи (В. Скуратівський).
Б) Хмельницький був іншої думки (П. Панч).
B) На південь стікає зоряна імла Чумацького Шляху (М. Стельмах).
Г) Між коморою та будиночком ворота й хвіртка (О.Довженко).
4. Складним є речення в рядку:
А) Над широкими сіножатями, над зеленими ярами встав легесенький туман (І. Нечуй-Левицький).
Б) В українському фольклорі неопалима купина стала символом невмирущості і незнищенності нашої землі (3 журналу).
В) Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй (Л. Костенко).
Г) Тепла липнева ніч пролітає садками, посадками, скиртами в полях (О. Гончар).
А) Над широкими сіножатями, над зеленими ярами встав легесенький туман (І. Нечуй-Левицький).
Б) В українському фольклорі неопалима купина стала символом невмирущості і незнищенності нашої землі (3 журналу).
В) Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй (Л. Костенко).
Г) Тепла липнева ніч пролітає садками, посадками, скиртами в полях (О. Гончар).
5. Спонукальним є речення в рядку:
A) Невже до нього нема довіри? (К. Гордієнко)
Б) Встаньте, слухайте всемогущого поклику весни! (І. Франко)
B) Моя душа здригнулася словами (Л. Костенко).
Г) В епоху спорту і синтетики людей велика ряснота (Л. Костенко).
A) Невже до нього нема довіри? (К. Гордієнко)
Б) Встаньте, слухайте всемогущого поклику весни! (І. Франко)
B) Моя душа здригнулася словами (Л. Костенко).
Г) В епоху спорту і синтетики людей велика ряснота (Л. Костенко).
6. Допущено помилку у
словосполученні в рядку:
А) поквитатися з насмішником;
Б) ліки для хвороби;
В) покладатися на друзів;
Г) братися за роботу.
А) поквитатися з насмішником;
Б) ліки для хвороби;
В) покладатися на друзів;
Г) братися за роботу.
Завдання 7-9 мають на меті
встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою,
доберіть відповідник, позначений буквою.
7. Установіть відповідність між словосполученням і головним словом у ньому.
1) Утомлена мама; А. Утома;
2) утомлена за день; Б. мама;
3) утома від роботи. В. утомлена;
Г. від роботи.
7. Установіть відповідність між словосполученням і головним словом у ньому.
1) Утомлена мама; А. Утома;
2) утомлена за день; Б. мама;
3) утома від роботи. В. утомлена;
Г. від роботи.
8. Установіть відповідність між
словосполученнями, які є синонімічними
1) Роботу виконано; А. невиконана робота;
2) після повернення зі школи; Б. захмарні вершини;
3) вершини за хмарами. В. повернувшись зі школи;
Г. виконавши роботу.
1) Роботу виконано; А. невиконана робота;
2) після повернення зі школи; Б. захмарні вершини;
3) вершини за хмарами. В. повернувшись зі школи;
Г. виконавши роботу.
9. Установіть відповідність між
другорядним членом і реченням із ним.
1) Додаток; А. А дитя осталось, плаче бідне… (Т. Шевченко)
2) означення; Б. Пілікає нудно десь гармошка (А. Головко).
3) обставина. В. Так, ти богиня! (І. Франко)
Г. Праця чоловіка годує, а лінь марнує (Народна творчість).
1) Додаток; А. А дитя осталось, плаче бідне… (Т. Шевченко)
2) означення; Б. Пілікає нудно десь гармошка (А. Головко).
3) обставина. В. Так, ти богиня! (І. Франко)
Г. Праця чоловіка годує, а лінь марнує (Народна творчість).
Прочитайте текст. Виконайте №10-11 до нього
(1) Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був узірцем людської працьовитості. (2) Він пройшов крізь віки, він і нині усимволізовує чистоту почуттів. (3) Хліб-сіль на вишитому рушникові були високою ознакою гостинності українського, як і інших сусідніх народів. (4) Кожному, хто приходив з чистими помислами, підносили цю давню слов’янську святиню. (5) Цей звичай пройшов віки, став доброю традицією в наш час.
(1) Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був узірцем людської працьовитості. (2) Він пройшов крізь віки, він і нині усимволізовує чистоту почуттів. (3) Хліб-сіль на вишитому рушникові були високою ознакою гостинності українського, як і інших сусідніх народів. (4) Кожному, хто приходив з чистими помислами, підносили цю давню слов’янську святиню. (5) Цей звичай пройшов віки, став доброю традицією в наш час.
(За В. Скуратівським)
10. Випишіть словосполучення
із другого речення, виконайте їх синтаксичний розбір.
11. Виконайте синтаксичний розбір
першого речення.
12. Висловіть власні
міркування з приводу того, що таке людяність (6 -7 речень). Використайте різні
типи речень за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні.
ВАРІАНТ 2
Завдання
1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна.
Виберіть правильну відповідь
1. Усі подані словосполучення с прислівниковими в рядку:
A) хліб і сіль, ближче до людей, далеко від дому;
Б) жити чесно, щедро пригостити, п’ятами накивати;
B) згідно з законом, моторошно від страху, радісно на душі;
Г) повернутися пізно, краще за художника, щиро привітати.
1. Усі подані словосполучення с прислівниковими в рядку:
A) хліб і сіль, ближче до людей, далеко від дому;
Б) жити чесно, щедро пригостити, п’ятами накивати;
B) згідно з законом, моторошно від страху, радісно на душі;
Г) повернутися пізно, краще за художника, щиро привітати.
2. Односкладним є
речення в рядку:
A) Ніч – мов криниця без дна .
Б) Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця .
B) Жити – добро робити .
Г) Світло сяйною хвилею хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах.
A) Ніч – мов криниця без дна .
Б) Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця .
B) Жити – добро робити .
Г) Світло сяйною хвилею хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах.
3. Непоширеним є
речення в рядку:
A) Вже надворі стало світати .
Б) Велике діло – писані слова!
B) Полюють зайців по-різному.
Г) Наша Федора то шиє, то поре .
A) Вже надворі стало світати .
Б) Велике діло – писані слова!
B) Полюють зайців по-різному.
Г) Наша Федора то шиє, то поре .
4. Складним є
речення в рядку:
A) О наші передчасно посивілі матері, із сапкою в руках, із серпом на плечі та болючою в очах югою .
Б) Кожен запорожець приписувався до певного куреня і мав відбувати військову службу в січовій залозі, у різних командах, роз’їздах .
B) Рушник з давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, він був своєрідною візиткою, а якщо точніше – обличчям оселі, відтак і господині .
Г) Закони вод, вітрів, і хмар, і світла відкрились нам у ті далекі дні.
A) О наші передчасно посивілі матері, із сапкою в руках, із серпом на плечі та болючою в очах югою .
Б) Кожен запорожець приписувався до певного куреня і мав відбувати військову службу в січовій залозі, у різних командах, роз’їздах .
B) Рушник з давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, він був своєрідною візиткою, а якщо точніше – обличчям оселі, відтак і господині .
Г) Закони вод, вітрів, і хмар, і світла відкрились нам у ті далекі дні.
5. Спонукальним є
речення в рядку:
A) Життя людське коротке, а світ такий чарівний .
Б) Що ж воно таке, отой берег дитинства, в чому його притягальна сила, якими вимірами означити це непересічне поняття .
B) Ой не шуми, луже, зелений байраче .
Г) Як пощастило дівчинці в сімнадцять!
A) Життя людське коротке, а світ такий чарівний .
Б) Що ж воно таке, отой берег дитинства, в чому його притягальна сила, якими вимірами означити це непересічне поняття .
B) Ой не шуми, луже, зелений байраче .
Г) Як пощастило дівчинці в сімнадцять!
6. Помилку допущено
в словосполученні в рядку:
А) погляд на проблему;
Б) опанувати мову;
В) захворів завдяки недбальству;
Г) згідно з розпорядженням.
А) погляд на проблему;
Б) опанувати мову;
В) захворів завдяки недбальству;
Г) згідно з розпорядженням.
У завданнях 7-9 до кожного рядка, позначеного
цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою
7. Установіть відповідність між словосполученням і головним словом у ньому,
1) Приємна розмова з товаришем; А. Приємно;
2) приємно від розмови з товаришем; Б. з товаришем;
3) приємно розмовляти з товаришем. В. розмовляти;
Г. розмова.
7. Установіть відповідність між словосполученням і головним словом у ньому,
1) Приємна розмова з товаришем; А. Приємно;
2) приємно від розмови з товаришем; Б. з товаришем;
3) приємно розмовляти з товаришем. В. розмовляти;
Г. розмова.
8. Установіть
відповідність між словосполученням і його синонімічним словом.
1) Небезпечна ситуація; А. Паркан;
2) казати неправду; Б. обманювати;
3) огорожа з лози. В. небезпека;
Г. тин.
1) Небезпечна ситуація; А. Паркан;
2) казати неправду; Б. обманювати;
3) огорожа з лози. В. небезпека;
Г. тин.
9. Установіть
відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1) Додаток;
2) обставина;
3) означення.
1) Додаток;
2) обставина;
3) означення.
A.
Дорога й праця – сестри рідні і благовісниці живі
Б. Починалось бабине літо .
B. Надворі почало свіжішати .
Г. Нещастя об’єднує людей .
Б. Починалось бабине літо .
B. Надворі почало свіжішати .
Г. Нещастя об’єднує людей .
Прочитайте
текст. Виконайте завдання 10-11 до нього
(1) Зовнішній вигляд міфологічних богів та духів був
у прямій залежності від їх здібностей та якостей. (2) Святовид - бог війни та
перемоги у західних слов’ян. (3) Він зображується чотириголовим. (4) Ріг, сідло,
меч - символи цього бога. (5) Ночами він
їздить на білому коні й змагається з нечистою силою.
10.Випишіть словосполучення
із першого речення, виконайте їх синтаксичний розбір.
11. Виконайте
синтаксичний розбір п’ятого речення.
12. Висловіть
власні міркування з приводу того, що таке чесність (6 -7 речень). Використайте
різні типи речень за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні.