четвер, 2 лютого 2017 р.

Матеріали для уроку "Двокрапка у БСР"( 9 клас)

    Тестові завдання
1. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Була б охота знайдеться робота.
Б Поглянув я на ягнята не мої ягнята.
В Білі мухи налетіли все подвір’я стало біле.
Г Поглянь в обличчя тоді питай про здоров’я.
Д Пахнуть сонцем дині спілі хмелем б’ють меди скажені.
2. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.
Б Торгуй правдою більше бариша буде.
В Угорі почало виднішати місяць зійшов.
Г Хочеш їсти калачі не сиди на печі.
Д Як зараз бучу ген горить мій степ.
3. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Впаде мороз на яблуневий цвіт залишимося без врожаю.
Б Натужно шуміли ялиці потріскували на морозі стовбури.
В І диво дивне сталося із ним совість заговорила.
Г Сумно місяць поглядає в нього братика немає.
Д Прийде осінь у засіках буде хліб золотий.
4. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Міцна сім’я міцна держава.
Б Світали ночі  вечоріли дні.
В Ловив рибку впіймав рака.
Г Подивлюся серце защемить.
Д Небо зоряне завтра дощу не буде.
5. Після речення Цвітуть яблуні… треба поставити кому, якщо серед варіантів його продовження вибрати
А пахнуть білі гречки.
Б прийшов травень.
В значить справжня весна.
Г вишні ж уже відцвіли.
Д розносяться пахощі навколо.
1.      Творче конструювання: доповнити складні безсполучникові речення іншими частинами, щоб вони виражали одночасність або послідовність дій. Пояснити розділові знаки:
1.      День був чудесним.... 2. Осіннє сонце давно сховалось за горою....
 3. В кімнаті було затишно , привітно.....4. Минають роки й століття .........
Творче спостереження з елементами аналізу
В історії українського художнього перекладу Миколі Лукашеві належить місце особливе, виняткове. Вимовиш слова перекладач, художній переклад — мимоволі на думку спадає Микола Лукаш, так, ніби в його імені самі ці терміни персоніфікувалися. Перекладач такого діапазону — рідкісне явище не лише в українській, а і в будь-якій іншій літературі.
Суперником Лукаша-поліглота з українських письменників міг би бути хіба що Агатангел Кримський: він був орієнталіст широкого профілю — водночас арабіст, іраніст і тюрколог. А Східний світ у сферу перекладацьких інтересів Лукаша не входив. Та Кримський був також і україністом, автором відомої української історичної граматики, лексикологом, одним із упорядників і редактором російсько-українського словника. Лексикографом був і Лукаш: інколи він рецензував словники Інституту мовознавства. Ніколи він не читав без олівця: з читаних книжок старанно виписував на картки переважно фразеологізми, але не обминав і вартого уваги лексичного матеріалу. Ці картки варті опублікування. Цілком зрозуміло: вивчення української мови в такий спосіб позитивно відбилося на перекладацькій праці Лукаша, збагатило його мовні ресурси .
 Виписати безсполучникові складні речення, що відповідають поданим схемам.
1. [ ]: [причина]. 2. [ ]: [пояснення].3. [ ]: [доповнення].
2.Дослідження-моделювання з елементами класифікації
Змоделювати й записати уривки з поетичних творів В. Симоненка, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика. Визначити, у яких із них між частинами вживається кома, а в яких — двокрапка. Довести це за допомогою правил пунктуації. 
1. Я тут один, мов у чужому краї…
2. Не розірвати цю холодну тишу…
3. Не бажаю я нічого, хочу тільки одного…
4. Осінній вечір морозом дихав…
5. Сусіди кажуть…
6. Дівчата кажуть…
7. Лягли шляхи нові, широкі й вольні…

…Стуку серця дорогого біля серденька мого.
…Ніхто мене, як друг, не привіта.
…У небі місяць, немов п’ятак…
…парубок нічого…
…Степи, озера й ріки ожили.
…хлопець так собі…
…Вона міцна й похмура, мов граніт.

Лінгвістична гра «Третє зайве»
Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, яка синтаксична конструкція в кожній групі речень є «зайвою». Вибір обґрунтувати.
І.
1. І сниться сон мені неначе                       2. Голос духа чути скрізь
Десь на холодній чужині                             По курних хатах мужицьких
Якийсь вигнанець гірко плаче                    По верстатах ремісницьких
І заздрить мертвому мені.                           По місцях недолі й сліз.
3. Волошко загадко велика
В тобі є вічна таїна
Ти водночас і скромно-дика
І незбагненно чарівна.
ІІ.

1. Хтось з великих сказав Усе минає, а слово залишається  2. Не бійтесь заглядати у словник
Це пишний яр, а не сумне провалля…
3. Варто відзначити Ярослав Мудрий був людиною всебічно розвиненою .