Тестові
завдання
1. Між частинами безсполучникового складного речення
треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Була
б охота знайдеться робота.
Б Поглянув я на ягнята не мої ягнята.
В Білі мухи налетіли все подвір’я стало біле.
Г Поглянь в обличчя тоді питай про здоров’я.
Д Пахнуть сонцем дині спілі хмелем б’ють меди скажені.
Б Поглянув я на ягнята не мої ягнята.
В Білі мухи налетіли все подвір’я стало біле.
Г Поглянь в обличчя тоді питай про здоров’я.
Д Пахнуть сонцем дині спілі хмелем б’ють меди скажені.
2. Між частинами безсполучникового складного речення
треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Відбились
зорі у воді летять до хмар тумани.
Б Торгуй правдою більше бариша буде.
В Угорі почало виднішати місяць зійшов.
Г Хочеш їсти калачі не сиди на печі.
Д Як зараз бучу ген горить мій степ.
Б Торгуй правдою більше бариша буде.
В Угорі почало виднішати місяць зійшов.
Г Хочеш їсти калачі не сиди на печі.
Д Як зараз бучу ген горить мій степ.
3. Між частинами безсполучникового складного речення
треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Впаде
мороз на яблуневий цвіт залишимося без врожаю.
Б Натужно шуміли ялиці потріскували на морозі стовбури.
В І диво дивне сталося із ним совість заговорила.
Г Сумно місяць поглядає в нього братика немає.
Д Прийде осінь у засіках буде хліб золотий.
Б Натужно шуміли ялиці потріскували на морозі стовбури.
В І диво дивне сталося із ним совість заговорила.
Г Сумно місяць поглядає в нього братика немає.
Д Прийде осінь у засіках буде хліб золотий.
4. Між частинами безсполучникового складного речення
треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Міцна
сім’я міцна держава.
Б Світали ночі вечоріли дні.
В Ловив рибку впіймав рака.
Г Подивлюся серце защемить.
Д Небо зоряне завтра дощу не буде.
Б Світали ночі вечоріли дні.
В Ловив рибку впіймав рака.
Г Подивлюся серце защемить.
Д Небо зоряне завтра дощу не буде.
5. Після речення Цвітуть яблуні… треба поставити
кому, якщо серед варіантів його продовження вибрати
А пахнуть
білі гречки.
Б прийшов травень.
В значить справжня весна.
Г вишні ж уже відцвіли.
Д розносяться пахощі навколо.
Б прийшов травень.
В значить справжня весна.
Г вишні ж уже відцвіли.
Д розносяться пахощі навколо.
1. Творче
конструювання: доповнити складні безсполучникові речення іншими частинами, щоб
вони виражали одночасність або послідовність дій. Пояснити розділові знаки:
1. День
був чудесним.... 2. Осіннє сонце давно сховалось за горою....
3. В
кімнаті було затишно , привітно.....4. Минають роки й століття .........
Творче спостереження з елементами аналізу
В історії
українського художнього перекладу Миколі Лукашеві належить місце особливе,
виняткове. Вимовиш слова перекладач, художній переклад — мимоволі на думку
спадає Микола Лукаш, так, ніби в його імені самі ці терміни персоніфікувалися.
Перекладач такого діапазону — рідкісне явище не лише в українській, а і в
будь-якій іншій літературі.
Суперником
Лукаша-поліглота з українських письменників міг би бути хіба що Агатангел
Кримський: він був орієнталіст широкого профілю — водночас арабіст, іраніст і
тюрколог. А Східний світ у сферу перекладацьких інтересів Лукаша не входив. Та
Кримський був також і україністом, автором відомої української історичної
граматики, лексикологом, одним із упорядників і редактором
російсько-українського словника. Лексикографом був і Лукаш: інколи він
рецензував словники Інституту мовознавства. Ніколи він не читав без олівця: з
читаних книжок старанно виписував на картки переважно фразеологізми, але не
обминав і вартого уваги лексичного матеріалу. Ці картки варті опублікування.
Цілком зрозуміло: вивчення української мови в такий спосіб позитивно відбилося на
перекладацькій праці Лукаша, збагатило його мовні ресурси .
Виписати безсполучникові складні речення, що відповідають
поданим схемам.
1. [ ]: [причина]. 2. [ ]: [пояснення].3. [ ]: [доповнення].
2.Дослідження-моделювання з елементами класифікації
Змоделювати й
записати уривки з поетичних творів В. Симоненка, дібравши їхнє продовження з
другого стовпчика. Визначити, у яких із них між частинами вживається кома, а в
яких — двокрапка. Довести це за допомогою правил пунктуації.
1. Я тут один, мов у чужому краї…
2. Не розірвати цю холодну тишу…
3. Не бажаю я нічого, хочу тільки одного…
4. Осінній вечір морозом дихав…
5. Сусіди кажуть…
6. Дівчата кажуть…
7. Лягли шляхи нові, широкі й вольні…
|
…Стуку серця дорогого біля
серденька мого.
…Ніхто мене, як друг, не привіта.
…У небі місяць, немов п’ятак…
…парубок нічого…
…Степи, озера й ріки ожили.
…хлопець так собі…
…Вона міцна й похмура, мов граніт.
|
Лінгвістична гра «Третє зайве»
Записати речення,
розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, яка синтаксична конструкція в
кожній групі речень є «зайвою». Вибір обґрунтувати.
І.
1. І сниться сон мені неначе 2.
Голос духа чути скрізь
Десь на холодній чужині По
курних хатах мужицьких
Якийсь вигнанець гірко плаче По верстатах ремісницьких
І заздрить мертвому мені. По місцях недолі й сліз.
3. Волошко загадко велика
В тобі є вічна таїна
Ти водночас і скромно-дика
І незбагненно чарівна.
Якийсь вигнанець гірко плаче По верстатах ремісницьких
І заздрить мертвому мені. По місцях недолі й сліз.
3. Волошко загадко велика
В тобі є вічна таїна
Ти водночас і скромно-дика
І незбагненно чарівна.
ІІ.
1. Хтось з великих сказав Усе минає, а слово
залишається 2. Не бійтесь заглядати у
словник
Це пишний яр, а не сумне провалля…
3. Варто відзначити Ярослав Мудрий був людиною всебічно розвиненою .
Це пишний яр, а не сумне провалля…
3. Варто відзначити Ярослав Мудрий був людиною всебічно розвиненою .