Мета. Формування екологічної культури учнів,
екологічних знань та
мислення; виховання любові до природи, дбайливе ставлення до
навколишнього середовища.
Слово вчителя.
1. Мати – земля моя! У біло-рожевому вінку з весняних квітів, у смарагдовім
вбранні із зелених шат, у золотистому багрянці щедрої осені – ти завжди
прекрасна.
Любов до природи, бережне ставлення до неї, тісно
пов'язане з поняттям "батьківщина". Всі ми любимо природу, милуємося
її чарівною красою. Але не всі задумуємось над тим, що природа – це наша
домівка.
Прислухайся, як трави шелестять. Як
розмовляють і дерева, квіти... Які предивні весняні дні стоять! Спробуй це
збагнути й зрозуміти. І ти відчуєш, як очиститься душа, як серце легко
стрепенеться та як народяться рядки вірша.
Тема нашої години спілкування
«Збережемо наше довкілля».
Учень.
Нашу голубу планету часто порівнюють
з величезним космічним
кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – екіпаж усього
корабля. І лунає сьогодні "Тривога на космічному кораблі Земля! Майбутнє
Землі в небезпеці!".
Учень.
Це крик! За цими словами гірка істина. Людство стоїть на
порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект зменшення озонового
шару в стратосфері; проблеми чистої води і кислотні дощі є причиною 70%
ракових захворювань; у людей і тварин є порушення взаємодії організму і
навколишнього середовища; щорічно планета втрачає десятки видів тварин,
які заносяться до Червоної книги.
Учень.
Важко поранена, плаче хвора земля, і Чорнобиль – тривожний
сполох – закликає до розуму. І у
пам'яті спливає пророцтво великого Кобзаря "Схаменіться добрі люди,
бо лихо вам буде!"
Вчитель.
Сьогодні ми з вами зібрались, щоб сказати "Ні" таким вчинкам!
Щоб зрозуміти, до чого може призвести безгосподарське, жорстоке ставлення
до природи.
"Гідросфера".
- Гідросфера або водна оболонка Землі – це її моря й океани, крижані
шапки приполярних районів, ріки, озера, підземні води. Забруднення може
бути фізичне, хімічне, біологічне й теплове. Особливої шкоди водоймам
завдають нафта і нафтопродукти, 100 т нафти здатна розпливатись плівкою на
12 км2 поверхні води.
Останнім часом особливе місце серед забруднювачів води посідають синтетичні миючі
засоби, які у воді можуть зберігатися роками. Це призводить до
"цвітіння" водойм, загибелі водних тварин.
Внаслідок хімічного забруднення стічними водами річок в організмі риб, як щука, судак, концентрація отрути в 10 тис. разів вища, ніж у воді. Це означає, що з'ївши п'ять-вісім таких рибин, людина отруює свій організм.
Інсценізація.
Учениця. Чуєте, хтось плаче?
Учень. Хто ти?
Рибка. Я – риба.
Учень. А чого ти плачеш, рибко?
Рибка: Ой, біда! Люди, що це за вода?
Може, вам і добре пити хімікати в ній усі.
А вода ж була колись,
А мені в ній важко жити
І на дні, і у воді.
Люди, звідки, звідки ви взялись?
Звідки, звідки ви взялись?
Люди, трохи совість майте,
Бідну річечку рятуйте.
Учениця.
Кожна річка, велика чи маленька, має своє значення. У кожної є своя справа, своє серце, своя неповторна краса. А зараз чому річки обміліли?
Чому не приваблюють своєю чарівністю, а викликають лише співчуття.
Ось і річка Смотрич не має свого голосу і не може пожалітись, на захист
її ще не завжди стає закон.
Учень.
Старожили розповідають, що раніше наші предки брали воду з річки і
заліковували рани, пили джерельну воду. Річка Смотрич забруднюється, тож нехай вибачає риба, вибачають живі істоти за каналізаційні стоки, промислові відходи, за сміття, що викидають господарі в річку.
"Біосфера".
Бездумне ставлення до навколишнього середовища призвело до того, що вже на початок цього століття ми можемо втратити 20% усіх існуючих
організмів. На сьогодні у світі зникло 12000 видів тварин, щороку
зникає по одному виду тварин. Протягом останніх століть в Україні повністю зникли: тарпан (дикий кінь) та тур український. На межі зникнення норка й вовк.
Лист до людини від тваринного і рослинного світу.
26 квітня 1986 рік. Аварія на Чорнобильській АЕС. Найбільша у світі
техногенна екологічна катастрофа. Внаслідок аварії сильним радіоактивним
забрудненням уражено 5 млн. га території України, більша частина яких
с/г угіддя. Забруднено 1,5 млн. га лісів. Радіаційне забруднення
вплинуло на здоров'я людей. Зростає захворюваність людей і їх
смертність. Чорнобиль – наш гріх і біль... В результаті в Україні:невпинно скорочується народжуваність. Зростає смертність.
Дитяча смертність удвічі вища, ніж у Швеції.
Зростає кількість дітей з порушенням психіки.
Зросла захворюваність на рак щитовидної залози в дітей.
Спостерігається значне зниження імунітету.
Чорнобиль. Чорна хмара. Чорний біль.
Таке нехай ніде не повториться.
Учениця.
Людино, зупинися! Не роби боляче ні тварині, ні деревині, ні
стеблині. Ти ж володар їх і захисник. Будь добрим господарем на своїй
Землі. Не губи красу. Розумій її, бо краса така сила, без якої не може
бути справжнього життя, бережи красу, бо ти ж на землі людина.
Вчитель
Любі друзі! Спробуймо разом зберегти наше довкілля, врятувати його від екологічної катастрофи. Ми ж молоді, сильні й мудрі, було б тільки бажання. Давайте усвідомимо, що ми – частина планети, що її доля в наших руках! Врятуймо землю. Якщо кожен з нас врятує свою маленьку батьківщину – свій рідний край, то через десятки, сотні років він озветься в серцях вдячним, малиновим дзвоном. Земля – не рабиня наша, а мати.