1.Вкажіть складнопідрядне речення.
А В яру шуміли верби густим, затишно-рівним співом, і бадьоро гомоніли на горі дуби.
Б Як усе-таки добре, що природа відроджується, зацвітає.
В Нарешті запалили свічку, та вітер одразу її погасив.
2. Вкажіть складнопідрядне речення, в якому виділено підрядну частину.
А Я люблю, як, буває, осінню пахне яблуками у хаті.
Б Чимало смутку осені позичив цей день, що вийшов на дорогу ранню.
В Як невимовне віршами не скажеш, чи не німою зробиться душа?
3. Вкажіть складнопідрядне речення, в якому засобом зв’язку є сполучне слово.
А Люблю похмурі дні, коли сизі хмари лебедів ледь побиваються крізь проміння золоте.
Б Тиша стояла така, що її можна було націдити в келих.
В Монголи почали стріляти отруєними стрілами, щоб відігнати тухольців від нової метавки.
4. Вкажіть складнопідрядне означальне речення.
А Люблю, коли напне весняний ранок понад тобою світлі небеса.
Б Ви чули, як плачуть тополі, гілки простягаючи голі?
В Під голубими свіжими грудочками землі чорніло старе химерне письмо, яким тепер не пишуть до людей.
5. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення.
А Біжить стежина в сад у зарості малини, яка дозріла вже і запахом п’янить.
Б Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих решетах пересівав сяйво і під темінь.
В Ніколи не знаєш, що подарує берегові розхитаний і розскриплений пароплав.
6. Сполучне слово в
складнопідрядному реченні Данилові аж
запахло свіжим борошном, першим разовим хлібом, який старі хлібороби не крають
ножем, а побожно розламують руками виконує синтаксичну роль.
А
Підмета. Б Додатка. В Означення.
Г Обставини.
7. Визначити вид кожної із підрядної частин
складнопідрядних речень. Накреслити схеми речень.
* Де
кров текла козацька, трава зеленіє.
* Поет
не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.
* Моя
душа ніколи не забуде того дарунку, що дала весна.
* Яка
пшениця, така й паляниця!
8. Розставити
пропущені розділові знаки у складнопідрядних реченнях. Визначити граматичні
основи. Визначити вид підрядних частин у кожному із них.
Життя
тільки тоді має сенс коли людина створює нове, красиве, хороше в ім’я щастя
людства. Хто правду любить той наш брат. Люди які жертвують усім заради інших
творять святу справу.
9. Виконати синтаксичний розбір речення.
Коли
в червонім полум’ї заграви вечірній обрій тихо догорить, почути слово хочеться
ласкаве, зустріти друга доброго в ту мить.
10. Скласти і записати твір-мініатюру на тему «Моя
майбутня професія», використавши складнопідрядні речення.
ВАРІАНТ 2
1. Вкажіть складнопідрядне речення.
А Ріка вирує сонцем, а плавні вниз десь аж до лиманів синіють.
Б Листя тріпотіло на деревах вздовж шляху, дарма що стояло тихе, сонячне безвітря.
В Обід вже давно був готовий, проте роздавати його не було наказу.
2. Вкажіть складнопідрядне речення, в якому виділено головну частину.
А Я люблю, як, буває, осінню пахне яблуками у хаті.
Б Чимало смутку осені позичив цей день, що вийшов на дорогу ранню.
В Як невимовне віршами не скажеш, чи не німою зробиться душа?
3 . Вкажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв’язку є сполучник.
А Замки завжди на горі стоять, бо так величніше і неприступніше.
Б Хвиля теплого повітря, що накотилася вранці на ці землі, майже повністю з’їла сніг, повернувши берегам їхню останню сонливість.
В Дарма, що сніг хрумкотить під ногами, але весна своє бере.
4. Вкажіть складнопідрядне означальне речення.
А Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.
Б Ви чули, як плачуть тополі, гілки простягаючи голі?
В Зблиснула у світлі фар течія річки, що сонно перекочує хвилі й молочно спалахує у темряві.
5. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення.
А Після дощу розморена земля лежить і слухає, що робиться у світі.
Б Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих решетах пересівав сяйво і під темінь.
В Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
6. Сполучне слово в
складнопідрядному реченні Хлопці збирали
по дорозі повні оберемки сухого гілляччя,
що з дерева пообпадало виконує
синтаксичну роль.
А
Підмета. Б Додатка. В Означення. Г Обставини
7. Визначити вид
кожної із підрядної частин складнопідрядних речень. Накреслити схеми речень.
* У
серце увійде лиш те, що йде від серця!
* На
троянду, що її Чубенко тримав у руці, падали відблиски заграв.
*
Хилились густі лози, звідкіль вітер віє.
*
Якби я турбувався лиш про себе, вже б онімів давно від самоти.
8. Розставити
пропущені розділові знаки у складнопідрядних реченнях. Визначити граматичні
основи. Визначити вид підрядних частин у кожному із них.
Завжди
шумить ріка коли вона мілка. Щоб тих щасливих днів не загубити потрібно
працювати цілий рік. А день такий що тільки жить і вірити.
9. Виконати
синтаксичний розбір речення.
В дощові осінні вечори, коли в гості до мене приходила
нудьга і не хотілось ні робити нічого, ні думати, я мимоволі діставав цей
школярський збірник і читав.
10. Скласти і записати твір-мініатюру на тему «Мої плани
на майбутнє», використавши складнопідрядні речення.
ВАРІАНТ 3
1. Вкажіть складнопідрядне речення.
А То шумів зелений лист, то в вінку мінився злотом ряст весняний.
Б Побризкані росою, трави стояли тихі, принишклі, бо ранок теж був тихий та безвітряний і обіцяв сонячний жаркий день.
В Все спить, однак вже я не сплю.
2.
Вкажіть складнопідрядне речення, в якому виділено головну частину. А То шумів зелений лист, то в вінку мінився злотом ряст весняний.
Б Побризкані росою, трави стояли тихі, принишклі, бо ранок теж був тихий та безвітряний і обіцяв сонячний жаркий день.
В Все спить, однак вже я не сплю.
А Я люблю, як, буває, осінню пахне яблуками у хаті.
Б Коли б у людства не було фантазій, було б стократ на світі важче жить.
В Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.
3. Вкажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв’язку є сполучне слово.
А Хвиля теплого повітря, що накотилася вранці на ці землі, майже повністю з’їла сніг, повернувши берегам їхню останню сонливість.
Б Нас дуже часто вабить туди, де небезпечно.
В Дарма, що сніг хрумкотить під ногами, але весна своє бере.
4. Вкажіть складнопідрядне означальне речення.
А Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.
Б Вірилось, що бажання уже стає дійсністю.
В Ніч підіймалася з чорних глибин моря, тікаючи від сонця, яке туди потонуло.
5. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення.
А Єсть такі на світі речі, від яких душа сія.
Б Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих решетах пересівав сяйво і під темінь.
В Люблю, як поїзд вирина із лісу жовтого, але іще густого.
6. Сполучне слово в
складнопідрядному реченні У слові рідному велика сила є, що розбива
граніт і золото кує виконує
синтаксичну роль.
А
Підмета. Б Додатка. В Означення. Г Обставини.
7. Визначити вид
кожної із підрядної частин складнопідрядних речень. Накреслити схеми речень.
* Я знаю, що ти скажеш.
* В житті не помилявся той ніколи, хто доброго нічого не
зробив.
* Я просто хочу, щоб до наступної ери з кожного
сьогоднішнього злочину не виросло завтрашніх двісті.
* Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої
праці.
8. Розставити пропущені
розділові знаки у складнопідрядних реченнях. Визначити граматичні основи.
Визначити вид підрядних частин у кожному із них.
Коли вже народився ти поетом за все відповідай у цім
житті. Я виростав серед пісень які співала стиха мати. Говорять що сльози
матері гарячі і тверде міцнеє каміння проймають.
9.
Виконати синтаксичний розбір речення.Як я малим збирався навесні піти у світ незнаними стежками, сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками.
10. Скласти і записати твір-мініатюру на тему «Мій найкращий день в житті», використавши складнопідрядні речення.