1.
Творче
спостереження з елементами аналізу
Прочитати уривок з оповідання Панаса Мирного «День на
пастівнику».
Сонце
піднялося вже височенько і, гаряче, іскристе, обливало і бурту, і хлопчика, і
кругом широке поле своїм огнистими світом; горіла молода трава на бурті зеленим
огнем; неопавша роса світила і відбивала дорогим самоцвітним камінням; одежа
хлопчика — лихі вибійчані штанці, засукані аж до колін, латана сорочка і на
голові з передраним козирком картуз — під тим світом губили свою злиденність,
неохайність…
Картина була
справді чудовна: з бурти, мов з високої гори, видно було на праву руч місто.
Церкви підняли високо вгору свої круглі голови, сяяли у прозорому повітрі
золотими банями, зеленіли їх залізні покрівлі, мов травою вкриті, біліли білі
боки, мов з крейди вистругані; поміж церквами хати, людські городи тонули в
гущавині темно-зелених садків — он і річка блищала, звиваючись змією по жовтому
пісочку і пускаючи легенький димок туману з себе… (Панас Мирний).
Виділити безсполучникові складні речення.
Указати на доцільність ужитих розділових знаків між їхніми частинами.
-
Дослідження-спостереження з елементами
характеристики синтаксичних конструкцій
Виразно прочитати уривок із вірша В. Симоненка
«Квіти». Дослідити, яку функцію виконують коми (що вони відділяють, окрім
частин безсполучникового складного речення).
КВІТИ
Слів на описи не
трачу, словом не передаси
Їх земної, безсловесної, дивовижної краси.
Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки,
Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.
Ними кожен свою радість, власне щастя назива,
Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова.
В. Симоненко
Їх земної, безсловесної, дивовижної краси.
Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки,
Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.
Ними кожен свою радість, власне щастя назива,
Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова.
В. Симоненко
-
Дослідження-зіставлення з елементами
аналізу
Проаналізувати речення. З’ясувати, у яких — кома
вживається між однорідними членами, а в яких — між частинами безсполучникового
складного речення.
1. Сонце високо, косарі далеко, коси
дзвенять, коні пасуться.
2. Пахне огірками і хлібом, пахне болотом і
травами, десь гукають деркачі й перепілки .
3. Світло хвилями ллється з неба, сповнює
повітря, несито пожирає тіні на землі, заганяє їх під дерева, кущі, у гущину.
4. Ріс місяць і блід, росли скелі і блідли.
5. Якась добрість з’єднала берег і море,
згоду і смуток .
6. Настав ранок, сонце вмило своє ще зелене
від сну обличчя й розпустило промені.
Виписати безсполучникові складні речення.
Визначити смислові відношення. Накреслити схеми.
-
Пунктуаційний
практикум
Записати речення, розставляючи пропущені
розділові знаки. Підкреслити граматичні основи.
1. Квітне й радіє
земля сонце мережить поля.
2. Променем грає
ріка лине веснянка дзвінка .
3. За літо у
Світязі прогріваються тільки поверхневі води у придонних його шарах
температура цілий рік тримається від шести до восьми градусів .
4. У вишивці
переважає розмаїття тонів утрачається первозданна краса
лаконічність образність мислення .
5. Блискавка
розпорола темнеє небо над землею прокотився грім.
6. Небо було
суцільно чорне його розривали блискавки .
7. Жінка тихенько
наблизилася до квітки тієї самої миті пуп’янок розкрився .
8. Пішов сніг на
сливи яблука бурувато-зелені груші пурпур осіннього згасання
спалахнув новими відтінками .
Указати спочатку на номери безсполучникових
складних речень, для яких характерні смислові відношення одночасності, потім —
послідовності.
Назвати орфограму у виділених словах. З’ясувати, у
яких словах відбувається подвоєння на межі морфем, а в яких — подовження.
-
Пунктуаційний
аналіз висловлювання
Прочитати. З’ясувати належність висловлювання до
типу мовлення. Пояснити вживання коми і крапки з комою в безсполучникових
складних реченнях. Визначити в них смислові відношення.
Будинок схожий на таємничий замок.
Оздоблений він скульптурами з бетону. З кутів даху спускають свої вуса-щупальця
потворні дельфіни, їхні хвости, переплітаючись, моторошно виглядають на тлі
неба. На спинах дельфінів сидять жіночі фігури з тризубцями в руках; уздовж
карнизів розмістилися величезні жаби; до стовбурах колон, обабіч парадного
входу, вилазять ящірки; в орнамент горішньої частини колон уплетені голови
носорогів.