ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1.
Ознаки
яких частин мови має дієприкметник?
А дієслова та
іменника; Б прикметника
та іменника;
В дієслова та
прикметника; Г
дієслова та числівника.
2.
У
якому рядку всі слова – дієприкметники?
А цвісти, квітучий,
чарівний, цвіт; Б
заквітчаний, засаджений, розквітлий;
В присадибний, посивіле,
пожовклий; Г потемніле, сонячний, радісний,
зраділий.
3.
За
допомогою яких суфіксів творяться пасивні дієприкметники минулого часу?
А -ен (ий), -єн ( ий), -н
(ий), -т (ий); Б -уч(ий), -юч(ий), -яч(ий),
-яч(ий);
В -л(ий), -енн(ий),
-ськ(ий); Г -ок(ий),
-есеньк(ий), -ісіньк(ий).
4.
У
якому рядку подані дієслова, що від них можна утворити активні дієприкметники
минулого часу?
А конкурувати, бракувати,
тріснути, боронувати; Б почорніти, побіліти,
замерзнути;
В лити, ліквідувати,
лякати, іменувати; Г посвіжіти, присунути,
відрахувати, комбінувати.
5.
Виділіть
рядок із активними дієприкметниками минулого часу:
А зароблений, палаючий,
освітлений, куплений; Б почорнілий, обважнілий, спітнілий;
В лежачий, виліплений,
забракований, роздутий; Г одягнений, прикутий,
посвіжілий.
6.
Виділіть
речення із дієприкметниковим зворотом:
А Над містом слався
ядучий дим від пожежі, стовпом стояла курява від вибухлих бомб.
Б Уся вулиця була
заповнена запахом печеного хліба.
В На нивах, як те військо
побите, темніють незношені снопи, стеляться довгими рядами незагребені покоси,
а подекуди стоять самотою клапті недокошеної пшениці.
Г Максим, узутий у гумові
чоботи, скочив у воду і потяг човен за ланцюг.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
7.
Від
поданих дієслів утворіть дієприкметники. Виділіть у них суфікси, за допомогою
яких ви це зробили.
Донести, перейти, знайти, заквітчати, замести, помарніти, розквітнути.
8.
Визначити
синтаксичну роль дієприкметника у кожному із поданих речень ( підкреслити).
Дороги наші мічені вершинами й утратами.
Петро дивився на товариша хитрувати примруженими очима.
Битий небитого везе.
Край села на сонячному пагорбі, неподалік запустілої церкви, стоїть школа,
мурована з червоної цегли, з вогнистим черепичним дахом.
9.
Випишіть із тексту дієприкметники, визначте
їхні морфологічні ознаки.
Осріблені місяцем гори блищать,
їм кедри і сосни казки шелестять,
і дивні пісні їм співають вітри,
що нишком підслухали в моря з гори.
Осяяні місяцем гори блищать,
осріблені місяцем сосни шумлять.
А море і сердиться й лає вітри, що нишком його підслухають з гори.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
10.
Поставте,
де потрібно, коми при дієприкметникових зворотах.
Вмиті росою дерева зустрічають ранок. Серед ліщин розкинулась кругла
галявина поросла роменом. А он, за старою дуплавою липою, стоїть підперта
вилчатками берізка, яку, видно, буря похилила. Недалеко від берізки
заворушилась розрита кротами земля. Потім на галявину налетіло багато білих
метеликів. Вони тихо сідали на землю встелену листям.
11.
Поділіть
словосполучення на дві групи: у першу групу запишіть активні дієприкметники з
іменниками, у другу – пасивні дієприкметники з іменниками.
Пробуджений степ, засмагле обличчя, підписаний лист, у поріділому лісі,
палаючим вогнем, розлита вода, шитий костюм, організованого походу, на
відчинених дверях, здійснене бажання, працюючий робітник, прополота грядка,
підкованого коня, почорнілим полем, воркуючим голубом, через засклені вікна, у
позеленілій воді.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
12.
Скласти
і записати твір на тему : « Краса зимового лісу», використавши у тексті по три
активних і пасивних дієприкметники.
Немає коментарів:
Дописати коментар